Zvýšenie bezpečnosti chodcov a zosúladenie predpisov so zvyškom európskych krajín má zabezpečiť novela zákona o cestnej premávke, ktorú vláda plánuje prijať začiatkom budúceho roka. V pláne legislatívnych úloh sa oproti pôvodnému návrhu presunula na skorší termín na základe hromadnej pripomienky, ktorú iniciovala Cyklokoalícia. Podľa združenia ide o nevyhnutný krok na ceste k vyššej bezpečnosti premávky a k podpore udržateľnej dopravy.
Tlačová správa Cyklokoalície z dňa 21. 1. 2024.
Úpravu pravidiel v súvislosti s priechodmi pre chodcov avizovala vláda už v svojom programovom vyhlásení. V piatok absolovovala Cyklokoalícia rokovanie k jej pripomienke k Rámcovému plánu legislatívnych úloh vlády SR na IX. volebné obdobie, ktorý sa pôvodne zákonu plánoval venovať v štvrtom štvrťroku 2025. „Úradu vlády, Ministerstvo vnútra aj polícia sa do značnej miery stotožnili s našimi argumentami za úrýchlenie úpravy pravidiel týkajúcich sa priechodov pre chodcov. Vďaka tomu sa plánovaná novelizácia zákona o cestnej premávke presúva na prvý štvrťrok roku 2025,“ vyzdvihol Dan Kollár, prezident Cyklokoalície.
Novela by mala v praxi znamenať, že vodič bude povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len takou rýchlosťou, aby bol schopný v prípade potreby umožniť chodcovi bezpečný prechod. Zároveň bude povinný umožniť bezpečný priechod aj chodcovi, ktorý sa zjavne chystá vstúpiť na priechod. Podobná úprava totiž vychádza z medzinárodného Dohovoru o cestnej premávke, a s výnimkou Slovenska platí vo všetkých krajínách Európskej únie. Práve prax z okolitých krajín podľa združenia ukazuje, že nové pravidlá budú fungovať aj u nás.
„Avizovaná zmena zákona, na ktorej potrebu upozorňujeme už roky, bude veľkým krokom pre bezpečnosť chodcov a Slovensko zároveň priblíži k dopravne civilizovaným krajinám. Oceňujeme, že sa k nej vláda jasne hlási v programovom vyhlásení aj pláne legislatívnych úloh, hoci sme presvedčení, že nie je na čo čakať. Čím skôr sa zmenu podarí prijať, tým skôr bude na Slovensku peší pohyb bezpečnejší a komfortnejší, podobne ako vo zvyšku Európy,“ doplnil Kollár.