Holandské mestečko Vaals sa nachádza na hranici s Nemeckom a Belgickom. V jeho katastri je aj najvyšší bod krajiny, v porovnaní s väčšinou Holandska je tu pomerne kopcovitý terén. Aj samotný názov je odvodený od slova údolie (Vals či Vallis). Napriek kopcom tu nechýba typická holandská infraštruktúra, ktorá myslí na bezpečnosť chodcov a cyklistov. Viac v nasledujúcom krátkom fotoreporte.
Maastrichtská ulica. V tomto mieste je križovatka, chodníky po stranách však vôbec nie sú prerušené priechodmi, ale autá (a bicykle) prechádzajú cez chodník do vedľajších ulíc, teda ich vodiči dávajú úplne jasnú prednosť chodcom. Netreba žiadne červeno podfarbené, blikajúce a vysvietené priechody. Chodník tak tvorí zároveň spomaľovací prah, ktorý jasne vymedzuje zónu 30 vo vedľajších uliciach.
Miesto na predchádzajúcej fotografii na Google Maps . Hlavná cesta vedie zľava doprava, nie sú cez ňu vyznačené priechody pre chodcov, ale len miesta na prechádzanie. Svetlejšie pásy vedľa cyklopruhov v križovatke vľavo sú nájazdy na chodník na odbočenie do vedľajšej ulice.
Spomalenie dopravy na Viergrenzenweg je riešené striedaním strany, na ktorej je parkovanie, čo je doplnené vyvýšenými prahmi v mieste zmeny. Na začiatku a nakonci parkovacích pásov sú kvetináče.
Nieuwe Hertogenweg je hlavnou prístupovou cestou na najvyšší vrch Holandska. Napriek stúpaniu tu nechýbajú cyklopruhy.
Výjazd z dedinky Vaals na Nieuwe Hertogenweg. Mimo obce majú cyklisti samostatné jednosmerné cyklocestičky po oboch stranách cesty, ktoré v tomto mieste prechádzajú do cyklopruhov v obci. Pre motorové vozidlá napriek oddeleným cyklotrasám platí 60-ka mimo obce. Samotný bod vjazdu do obce nemá spomaľovač aký poznáme napr. z Rakúska, čiže vybočenie jazdného pruhu. Namiesto toho sa tu šírka vozovky zužuje na jeden pruh pre oba smery s tým, že prednosť dávajú vodiči vstupujúci do obce. U nás by to bolo asi „proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky“.
Miesto na predchádzajúcej fotografii je vpravo dole. Vľavo sa nachádza križovatka, keďže je táto cesta prakticky obchvatom Vaalsu, cyklisti nemajú pri jej križovaní prenosť a prechádzajú cez ostrovček v jej strede. Ostrovček obsahuje šikanu, ktorá cyklistov nasmeruje tak, aby mali výhľad na prichádzajúce autá. Pokus o podobné riešenie je aj v Bratislave pri Boroch , je ale pokazené tým, že sa prechádza cez dva pruhy v každom smere, čo je výrazne nebezpečnejšie. Zdroj: Google Maps .
Kruhový objazd na konci Vaalsu s umeleckým dielom. Cyklisti majú vlastný kruhový objazd po jeho obvode, čo však na fotografii nie je vidno.
Kruhový objazd pri pohľade zhora. Cyklisti (na červenej cyklotrase) majú na všetkých križovaniach prednosť, čo je vidno podľa „žraločích zubov“ pred priechodmi. Medzi priechodmi a samotným kruhovým objazdom je miesto na jedno auto. Vodiči vchádzajúci do kruhového objazdu teda naskôr dajú prednosť chodcom a cyklistom a následne sa už môžu plne sústrediť na samotný kruhový objazd. Nemusia teda pri čakaní na vjazd do križovatky blokovať priechod. Zaujímavosťou je aj to, že v Holandsku môžu niektoré cestičky pre cyklistov používať aj mopedy. Na tomto obrázku je to vľavo hore, avšak pred kruhovým objazdom sa musia zaradiť do vozovky, na čo slúži krátka spojka. Zdroj: Google Maps .
Iný pohľad na predchádzajúcu situáciu. Mimo obce musia mopedy použiť samostatnú cestičku, v samotnej obci však už musia ísť po vozovke. Informujú o tom značky vpravo. Zdroj: Google StreetView .
Hlavná ulica Maasterichterlaan je tvorená dvoma pruhmi, ktoré sú na časti oddelené stromovou alejou (aj preto je to „laan“) v stredovom páse a v časti sú pri sebe. Toto usporiadanie sa niekoľkokrát prestrieda. Ani v prípade, že sú pruhy pri sebe však nie je povolené predbiehanie. Rýchlosť je tu 50 km/h.
Začiatok ďalšej aleje v stredovom páse.
Hlavná ulica Vaalsu. Plná stredová čiara je striedaná alejou stromov. Predbiehanie v obci teda nie je možné. Zdroj: Google Maps .
Druhý kruhový objazd, tentokrát v centre. Cyklistická trasa tu nie je ideálne riešená, keďže cyklisti nejdú mimo kruhového objazdu, ale priamo v ňom v samostatnom pruhu. To znamená väčšie riziko pre cyklistov, ktorí sa môžu dostať do mŕtveho uhla. Ide však o staršiu trasu (existuje minimálne 15 rokov), takže pri budúcej úprave je možné, že dôjde k zmene.
Kruhový objazd v strede obce. Nejde o ideálne riešenie, keďže cyklista sa môže dostať do mŕtveho uhlu väčších vozidiel. Vpravo od križovatky vidno autobusovú zastávku. Zdroj: Google Maps .