10. 02. 2020

Fotoreport Belgicko – prvky upokojovania dopravy

V Belgicku môžeme vidieť v praxi mnohé zásahy upokojenia dopravy, o ktorých sa u nás zatiaľ skôr rozpráva. Upokojovanie dopravy v mestách je spojené s viacerými pozitívami – ulice sú príjemnejšie, bezpečnejšie a tichšie. Zároveň preferencia ekologických druhov dopravy (pešo, bicykel, mhd) je pre mestský rozpočet finančne menej náročná, ako investície spojené s podporou automobility. Verím, že prierez týchto opatrení bude inšpiráciou aj pre slovenské mestá a obce, kde vedia markantne prispieť ku komfortu a bezpečnosti (nielen) nemotorovej dopravy. Fotky pocházajú z miest Antverpy, Brusel, Schoten.

Dopravné vankúše sú relatívne lacný a funkčný nástroj na dodržiavanie zóny 30. Na rozdiel od retardéru, auto pred ním nemusí takmer zastať a potom sa rozbiehať (generuje hluk a emisie). Vankúšom je najlepšie plynulo prejsť 30-tkou. Naviac neblokuje cyklistov – vyhnú sa mu po kraji vozovky. Autobusy (so širším rozchodom kolies) sa mu úplne vyhnú.
V zóne 30 dopĺňajú vankúše aj vodorovné značky.
Dopravné vankúše bývajú aj v širšej forme – cez dva pruhy. Cyklista ich opäť ľahko obíde po strane.
Detail napojenia vedľajšej cesty na hlavnú. Zvýšenie a vydláždenie priechodu pre chodcov (ktoré priam vyzerá ako pokračovanie chodníka) dáva jasný signál, že chodci tu majú prednosť. Križovatka tak pôsobí viac ako „priechod pre autá“ cez dominujúci chodník
V upokojených obytných zónach (kde sa predpokladá častý pohyb chodcov) sa riešia vyvýšené križovatky s materialitou evokujúcou chodník.
Spomalenie dopravy pred školou je okrem zmeneného materiálu vozovky riešené aj vybočením z priameho smeru jazdy.
Červený povrch „Fietsstraat“ označuje ulicu, kde je zakázané predbiehať autami cyklistov – ulica je tak bezpečnejšia pre rodičov s deťmi na bicykloch, ktorých vodiči „nelížu“ pri obiehaní.
Zóna Fietsstraat prebieha aj cez križovatku.
Parkovanie sa niekedy rieši na relatívne vode-priepustnom povrchu – mačacie hlavy s väčšími medzerami medzi sebou.
Lampy v mestách nemusia tvoriť len vizuálny smog v prostredí. Dajú sa riešiť ako estetický doplnok priestoru. (ak ich slabo vidno, lampy sú „to červené“). Nachádzame sa v Antverpách, okolí mestskej opery.
Parkovací dom na bicykle môže byť aj takouto jednoduchou konštrukciou, zapadajúcou do prostredia.
Kvôli nedostatku miesta na ulici, parkovanie na bicykle je tu riešené v rámci prevádzky v interiéri. Bohužiaľ ako stojany na bicykel sú použité lámače kolies, takže jeden z bicyklov radšej ostal stáť na vlastnom stojane.
Obrovský stojan bike-sharingových bicyklov pred stanicou Antwerpen – Centraal. Pokračuje aj na druhej strane napravo za vjazdom do podzemia. Všimnite si, že bicykel má každé koleso iné – ževraj preto, aby bol ľahko identifikovateľný, ak ho ukradnú a presprejujú.
Bike & ride – zastávka na autobusy a hneď za ňou krytá zastávka na bicykle. Nachádzame sa v mestečku Schoten, predmestí Antverp.
Bezdokový bike sharing – ľahký bicykel bez veľkého boxu na riadidlách, vzadu jednoduchý (oranžový) zámok.
Bezdokový bike sharing – uívateľ sa prihlási cez appku cez QR kód.
Bezdokový bike sharing – GPS modul sa dobíja cez fotovoltaiku. Tá už v tomto prípade má niečo za sebou.
Brusel – Boulevard Anspach – pešia zóna cez centrum Bruselu, ktorá bola donedávna rušnou cestou pre autá.
Priestor je rozdelený na chodník po stranách (pri prevádzkach), chodník cez stred (kade chodia aj cyklisti), a zelene oázy s exteriérovým sedením medzi nimi.
Južná časť rovnakej ulice (tu sa už volá Boulevard Maurice Lemonnier), ktorá ešte len ide byť pretvorená na pešiu zónu.
Boulevard Maurice Lemonnier. Chodci by tu uvítali viac miesta.
Boulevard Maurice Lemonnier. Viac priestoru na chodníku sa žiada najmä v kombinácii s predajnými stánkami zasahujúcimi do chodníka.
Nábrežie rieky Scheldt v Antverpách – časť stále využívaná na parkovanie vozidiel
Nábrežie rieky Scheldt – časť nedávno revitalizovaná na verejný priestor
Náhodné útvary z dreva sú tu typickým mobiliárom na sedenie a pozorovanie vody z nábrežia.

Napriek všetkému musím povedať, že Belgicko je stále krajina orientovaná na autodopravu a aj tam zmena mindsetu prebieha pomaly. Svetlou výnimkou sú mestá ako Gent (s nedávno implementovaným plánom mobility [1] ), Leuven, Mechelen a postupne aj Brusel, kde sa idea udržateľnej mobility dostáva najviac do popredia. Je to aj o spoločenskom nastavení a politike – v posledných voľbách v Bruseli a v rámci Gentu bola na popredných miestach práve strana zelených.

Čísla a dôvody

Pre zaujímavosť, na koniec dajme zopár čísel a dôvodov, prečo upokojovať dopravu.

Brzdná dráha

V Antverpách sú v rezidenčných zónach spravidla „30-tky“ na ulici. Pri náhlom vstúpení chodca do premávky, dobrzďovacia vzdialenosť (vrátane času reflexu vodiča) v suchých podmienkach pri 50 km/h je 24 metrov, pri 30 km/h je 12 metrov. Pri daždi je vzdialenosť cca 2-násobná, v mrazoch cca 10-násobná. Pre predstavu – 20 metrov je typická vzdialenosť medzi 2 rodinnými domami v individuálnej (nie radovej) zástavbe. Na mokrej vozovke pri 50 km/h brzdíme vzdialenosť 50 metrov (vzdialenosť 2 – 3 domov). [2]

Pri zrážke chodca v rýchlosti 50 km/h je štatistická pravdepodobnosť jeho usmrtenia 85%, kdežto pri max. 30 km/h je to iba 5%. Štatistika z Holandska ukázala pokles zranení z nehôd na uliciach o 25% – pri redukcii max. povolenej rýchlosti z 50 na 30 km/h. [3]

Hluk

Množstvo hluku z jedného auta pri 50 km/h sa rovná množstvu hluku z dvoch áut pri 30 km/h. [4]

Celospoločenská cena dopravy

Analýza nákladov a benefitov v rôznych druhoch dopravy v rámci Európskej Únie (za rok 2017) vraví, že každý kilometer prejdený autom nás ako spoločnosť stojí 0,11€. Na druhej strane bicyklovanie a chodenie pešo prináša finančný benefit spoločnosti 0,18€ a 0,37€ na osobu a kilometer (tzn. spoločnosť na tom ušetrí vďaka pozitívnym dopadom aktívneho pohybu na zdravie, a nižších nákladov s tým súvisiacich). Prenesené do celkového počtu kilometrov prejdených v EÚ týmito prostriedkami, spoločenská cena automobility činí cca 500 miliárd € za rok. Cyklo- a pešo-doprava naopak ušetrí štátom únie 24 a 66 miliárd € ročne. To naznačuje, že sa javí výhodné investovať do rozvoja cyklo a pešej dopravy aj čisto z finančnej stránky. [5]

Záver

Čo je najdôležitejšie, pri upokojenej doprave sa peší a cyklisti cítia na ceste komfortnejšie. Zníženie rýchlosti tým vytvára ľuďom príležitosť zapojiť viac aktívneho pohybu do dňa. Bicyklovanie a pešia chôdza prináša zdravotné benefity – podľa kanadskej štúdie 51% dospelých obyvateľov nemá počas dňa dostatok fyzickej aktivity, čo sa odráža v ich telesnom zdraví. Ďalším milým dôsledkom je, že rodičia dovolia deťom hrať sa vonku „pred barákom“ radšej v zónach, kde na ne číha menšie nebezpečenstvo.

Referencie:

[1] https://vimeo.com/379854529
[2] https://www.rac.co.uk/drive/advice/learning-to-drive/stopping-distances/
[3] https://www.880cities.org/wp-content/uploads/2017/12/Livable-Streets-Report-2015.pdf str. 6, 9
[4] https://www.880cities.org/wp-content/uploads/2017/12/Livable-Streets-Report-2015.pdf str. 14
[5] https://www.researchgate.net/publication/330184791_The_Social_Cost_of_Automobility_Cycling_and_Walking_in_the_European_Union str.23-24 tab. 2, ďalšie dovysvetlenia na str. 41+

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.