Tlačová správa Cyklokoalície z dňa 12. 2. 2021.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal včera na sociálnej sieti informoval o tom, že Slovensko plánuje na cyklodopravu vyčleniť z Plánu obnovy a odolnosti sumu 100 miliónov eur. Cyklokoalícia doplnenie do plánu víta a hovorí o výraznom impulze pre rozvoj cyklodopravy na Slovensku. Upozorňuje však na potrebu jasnej stratégie podpory a ďalšie opatrenia, bez ktorých čerpanie prostriedkov nebude efektívne.
Cyklokoalícia zdôrazňuje, že cyklodoprava je dopravou na krátke vzdialenosti a jej podpora je preto efektívna najmä v mestách a blízkych prímestských oblastiach. Kritizuje doterajšie podporné schémy, ktoré tento princíp nezohľadňovali a k skutočnej zmene dopravného správania obyvateľstva tak prispeli len málo. Práve Plán obnovy a odolnosti je podľa organizácie príležitosťou pre implementáciu funkčnej stratégie podpory cyklodopravy.
Podľa odhadu Cyklokoalície je pre vytvorenie základných sietí v mestách a prímestských oblastiach po celom Slovensku potrebné vybudovať asi 900 kilometrov cyklotrás, ktoré by stáli zhruba 315 miliónov eur. Suma v pláne obnovy teda predstavuje takmer tretinu týchto potrebných nákladov. „Spolu s prostriedkami z eurofondov a cyklovýzvou ministerstva dopravy je dosiahnutie základnej siete bezpečných cyklotrás vo všetkých mestách a ich blízkom okolí do niekoľkých rokov celkom reálnym cieľom,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície.
V kombinácií s investíciami do komfortnejšej železničnej dopravy môže rozvoj cyklodopravy výrazne znížiť zaťaženie našich miest a obcí automobilovou dopravou. Predpokladom je však nastavenie podporných schém na základe reálnych mobilitných potrieb, čo môže umožniť napríklad lepšie využívanie dát o pohybe obyvateľstva. Spolu s tým je zo strany štátu dôležité motivovať samosprávy a byť im pri rozvoji cyklodopravy maximálne nápomocní úpravami legislatívy, ale aj pri samotnom projektovaní, myslí si Cyklokoalícia.
„Štát podporou cyklodopravy v Pláne obnovy a odolnosti vydal signál, že to s podporou udržateľnej mobility myslí vážne. Veľmi podstatné ale teraz bude dotiahnuť nasledujúce kroky, aby boli prostriedky využité čo najefektívnejšie a umožnili presadnúť z auta na bicykel čo najväčšiemu počtu ľudí.“ uzavrel Kollár.
veľmi pekná myšlienka a veľmi náročné dosledovať v realizovaní. po skúsenostiach s realizáciou cyklotrasy Žilina – Terchová je riešená len výstavba mostov, most Varín časť Koňhora nemá pokračovanie nasleduje súkromný pozemok, vlastníctvo bolo doporučené obcou a stavba cyklomagistrály bola neriešená ako líniová stavba
Vážená pani, prečo píšete sem? Prečo sa s otázkou neobrátite priamo na realizátora cyklotrasy – OOCR Malá Fatra, menovite p. Petra Chrapčiaka? Alebo na Žilinský samosprávny kraj? Pre túto cyklotrasu – nie Žilina Terchová, ale Varín – Terchová + odbočka do závodu KIA Motors Slovakia v Tepličke bola spracovaná projektová dokumentácia, majetkové vysporiadanie, posúdenie EIA, vydané stavebné povolenie a podaná úspešná žiadosť do OP IROP. Tieto procesy trvali niekoľko rokov. Základnou podmienkou pri takýchto náročných projektoch je ich ucelenosť. Preto ak sa stavajú najprv mosty a potom úseky medzi nimi má asi svoje opodstatnenie. Ak sa k tomu pridajú aj iné neočakávané okolnosti (povodeň, odplavenie časti pozemku, zmena vlastníckych vzťahov počas stavby, tak sa proces predĺži). Inak táto trasa je aj ako verejnoprospešná stavba v územnom pláne ŽSK. S pozdravom