Cyklokoalícia a Znepokojené matky merali znečistenie ovzdušia v uliciach Bratislavy. Z výsledkov meraní vyplýva, že vzduch v hlavnom meste je veľkým rizikom pre zdravie obyvateľov. Organizácie upozorňujú, že problémom narastajúcej bratislavskej dopravy nie sú primárne zápchy ale najmä ohrozovanie zdravia jej obyvateľstva a bezpečnosť. Merania realizovali odborníci z nemeckej organizácie Deutsche Umwelthilfe (DUH).
Na demonštráciu zlej kvality ovzdušia v uliciach sa vybrali na prechádzku, ktorá viedla od Hodžovho námestia, cez Štefánikovu a Šancovu ulicu až po Račianske mýto. Odborníci sledovali priamo v teréne dva druhy znečistenia. Oxidy dusíku a ultrajemné prachové častice. Spolu s organizáciami sa prechádzky zúčastnili aj reprezentanti z viacerých inštitúcií, ktoré majú v kompetencii otázky znečisteného ovzdušia. Merania prebiehali aj včera a to pred základnou školou na Vazovovej ulici, na Šancovej, Trnavskom mýte, autobusovej stanici a na Štefánikovej.
“Analýza včerajších meraní naznačuje, že na viacerých miestach V Bratislave je oveľa horšie znečistenie ovzdušia ako ukazujú oficiálne dáta. Výsledky ukazujú naozaj vysoké hodnoty oxidu dusíka aj ultrajemných častíc, ktoré predstavujú riziko pre zdravie”, povedala Hanna Rhein z Deutche Umwelthilfe. Doplnila, že ak chce Bratislava ochrániť zdravie svojich obyvateľov, je nutné, aby sa podnikli účinné kroky na znižovanie množstva dopravy v jej uliciach.
“Merania potvrdili, že znečistenie ovzdušia je problém, pred ktorým nemôžeme zatvárať oči. Potrebujeme svedomitejšie monitorovať jeho kvalitu na väčšom množstve lokalít a zároveň realizovať riešenia, ktoré znížia atraktivitu individuálnej automobilovej dopravy a zlepšia podmienky pre udržateľné módy. Patrí sem napríklad zlepšovanie pešieho pohybu v meste, výstavba cyklistickej infraštruktúry, zlepšovanie verejnej hromadnej dopravy či zníženie maximálnej povolenej rýchlosti,” uviedol prezident Cyklokoalície Dan Kollár.
Ako upozornila urbanistka zo združenia Znepokojené matky, Ivana Nemethová znečistenie ovzdušia má výrazný vplyv na zdravie a to špeciálne pre deti, tehotné ženy či iné rizikové skupiny obyvateľstva. “Čím menšia častica, tým hlbšie do organizmu sa dostane a spôsobuje tam problémy. Ide o celé spektrum zdravotných problémov, od astmy, cez poškodenie imunitného systému či poruchy neurologického vývoja. Počet áut v Bratislave rýchlo stúpa, a pritom riešenia máme, potrebujeme len odvahu ich presadzovať. Aby naše deti mali zdravú a bezpečnú budúcnosť musíme znižovať množstvo áut a emisií a zmeniť spôsob ako fungujú naše mestá,” doplnila Nemethová.
Druhou časťou meraní bude aj meranie oxidov dusíka pomocou dlhodobého merania na 25 miestach v Bratislave, z ktorého budú výsledky známe v máji. Merania sa uskutočnili v rámci dlhodobého projektu meraní koncentrácií NO2 v ovzduší, ktorý aktuálne okrem Bratislavy prebieha aj v Prahe, Ostrave, Budapešti a Sofii.
UFP – ultra fine particles – ultrajemné častice alebo aj PM0,1 majú veľkosť niekoľko nanometrov. Sú rozptýlené v ovzduší a to dôsledkom ľudskej činnosti – doprava, kúrenie, priemysel – alebo prírodnými procesmi – výbuch sopky, lesné požiare.
Ich malý rozmer je podstatou ich nebezpečenstva, pretože prechádzajú cez pľúca do krvi a môžu tak závažne poškodzovať organizmus. Zároveň sa na ne môžu viazať aj iné škodliviny, čím sa stávajú nosičom ďalších nebezpečných látok (ťažké kovy, organické látky). Organizmus inak reaguje na UFP než na väčšie častice a človek nemá obranné mechanizmy proti ich účinkom. Nárazová a krátkodobá expozícia UFP je nebezpečná, osobitne pre niektoré najviac ohrozené skupiny.
Hoci limity pre UFP zatiaľ nie sú záväzne stanovené, v čistom mestskom prostredí je hodinový priemer menší ako 20 000 UFP na cm3. Zároveň aktuálne diskusie o závažných dopadoch UFP na zdravie z vedeckej obce prenikajú na pôdu Svetovej zdravotníckej organizácie a je to zrejme len otázkou času, kedy budú kvalitu ovzdušia záväzne určovať UFP popri NOx a PM.