V lete 2024 bol na ulici Staré Grunty opravený povrch vozovky. Pri následnej obnove dopravného značenia došlo k jeho úprave. Najvýraznejšou zmenou sú nové ochranné pruhy pre cyklistov a ostrovčeky na bezpečnejšie prechádzanie cez cestu. Výsledok dokumentujeme na nasledujúcich fotografiách.
Ochranný pruh dole kopcom začína pri vstupe na cintorín, vľavo je výstupná zastávka autobusových liniek 31 a 39.
Smerom hore končí ochranný pruh pred nástupnou zastávkou linky 139. Nekončí však cyklistická infraštruktúra: cyklotrasa pokračuje prejazdom cez zastávkovú niku a následne ako vyhradený pruh pre cyklistov.
Cyklistický pruh pokračuje priamo k internátom, vpravo je odbočka na pokračovanie ulice Staré Grunty ponad internáty.
Križovatka pri otočke autobusov prešla výraznými zmenami. Najväčšie zlepšenie je pre chodcov, pôvodný priechod sa nachádzal za zákrutou v kopci v úplne nelogickom mieste mimo peších ťahov. Priechod bol prisunutý ku križovatke a zároveň boli pomocou ostrovčekov skrátené prechádzané vzdialenosti. Horná časť ulice Staré Grunty je zaradená do zóny 30 a ostrejšie odbočenie do nej podvedome viac nabáda na dodržiavanie rýchlosti oproti predchádzajúcemu stavu.
Pôvodný stav podľa Google StreetView. Vzadu vidno pôvodný priechod, ktorý bol mimo pešej trasy, v kopci, bariérový, pomerne dlhý a ešte aj so zlým rozhľadom (prichádzajúce vozidlá boli za zákrutou). Na pohybe množstva ľudí vidno, že prirodzená pešia trasa neležala na mieste priechodu.
Ochranný pruh pri výjazde z parkoviska v blízkosti budovy televízie.
Na priechode pri autobusovej zastávke Televízia bol vytvorený ostrovček.
Pôvodný stav zachytený cez Google StreetView. Prechádzalo sa cez tri pruhy, pričom pravý z nich bol len príliš dlhou zastávkovou nikou.
Detail pokračovania ochranného pruhu za zastávkou Televízia.
V dolnej časti, neďaleko vjazdu do areálu televízie a na parkovisko ZOO, je ochranný pruh prerušený. Na jeho súvislé pokračovanie by boli potrebné stavebné úpravy.
Ochranný pruh umožňuje cyklistom obísť stojace osobné vozidlá, ktorých je tu väčšina, a pri čakaní na semafore byť v zornom uhle šoférov. Z minimalistických riešení ide o jedno z najlepších možných. Na lepšie (komfortnejšie a bezpečnejšie) riešenie by boli nutné výraznejšie stavebné úpravy, teda vytvorenie samostatnej cestičky pre cyklistov v priestore križovatky. Vzhľadom na limitovaný priestor však bude dobrý návrh veľkou výzvou.
Ochranný pruh končí pred križovatkou s Mlynskou dolinou. Napriek viacročnej príprave cyklistická trasa v Mlynskej doline stále nie je realitou, takže ochranné pruhy ústia do frekventovanej cesty.
Úpravy na Starých Gruntoch sú prínosné v prvom rade pri pešom pohybe pri prechádzaní cez cestu. Pri jazde akýmkoľvek vozidlom sa na novom povrchu zlepšil komfort jazdy. Cyklistom, ktorí sa neboja jazdy po takomto type ulice, sa situácia tiež mierne zlepšila, aj keď ochranné pruhy nie sú práve tým, čo by skokovo zlepšilo podmienky na jazdu bicyklom a prilákalo nových používateľov. Rozhodne je však nový stav lepší ako „nulový“ pred opravou ulice.